torsdag 17 november 2011

BingoLotto

Det skulle bli en blogg om ensamhet detta..... men det blev det inte för jag måste Gratulera BingoLotto!
Det har funnits i 20 år i dag. Häftigt!

För en väldig massa år sedan, i januari 1992 blev jag uppringd av chefen på Sisu i Örebro som frågade om jag ville ha ett jobb. Han mumlade något flummigt om Örebro läns Idrottsförbund och ett lotteri som gick på TV4. Hur han hittat mig funderade jag över ett tag tills jag fick veta att gymnastikförbundet tipsat om att jag nog skulle passa för ett sånt jobb. Jag gick på Axelssons i Stockholm och hade tänkt mig ett jobb som massör när jag kastades in i en virvelvind. En fullkomligt vansinnig lyckohistoria.

Jag minns att alla föreningar kom och betalade kontant första lördagen jag jobbade fast vi precis fått ett postgiro. Det var inte LITE pengar på det bordet som vi räknade. Lotteriet växte lavinartat och jag fann mig ganska snart vara chef över en sorts miljoninkomstbringade liten avdelning på Idrottsförbundet. Jäklar vad jag lärde mig saker de där åren. Jag hade en massa säljkurser (säg vad jag inte sålt ;) och marknadsföringskurser i bagaget men inget liknade detta. Vi packade mer lotter för varje vecka och fick anställa fler personer hela tiden. ALU hette arbetsmarknadsåtgärden alla började inom, i början var det bara jag som var anställd på vanligt vis tror jag. Ingen trodde nämligen att det hela skulle vara så värst länge.... det är nog slut om ett halvår, ett år, tre år, fem år. Ingen trodde BingoLotto skulle finnas i 20 år så mycket kan jag säga.

Denna verksamhet har inneburit många upplevelser. Som att varje år lägga en miljonbudget för Marknadsavdelningen som plötsligt uppstod på ÖLIF, ha så där en tio anställda att ansvara för, omorganisera halva idrottsförbundet. De där pengarna bidrog till mycket, som datorisering, nya möbler och bra projekt. Mer privata upplevelser fanns också eller vad sägs om att ens mamma ringer och hysteriskt frågar vad som hänt när jag vaknar upp i Kramfors (kick off) en solig morgon? Jag fattar nada när hon hojtar att det står i Expressen och Aftonbladet att Loket och hela BingoLottoklanen (där jag alltså ingick) gått på grund och blivit dramatiskt räddade ute på havet. "Öh, jo vi gick på grund men det var rätt nära land och det kom en annan båt som vi fick kliva över till, helt odramatiskt". Jag undrar än i dag vem som ringde kvällspressen och hur mycket vederbörande tjänade på det? Jag har mina misstankar.

Jag lärde känna en massa galna och härliga människor den här tiden också och många minns jag med värme. Leif, ja Loket alltså var trevlig men alltid stressad. När jag fick jobbet hade jag aldrig sett programmet och frågade lite fundersamt om det var den där svettiga lille gubben som snurrade på hjul i fyran (det var inte inkopplat hos mig än)? Haha att jag sagt just det vågade jag aldrig berätta för honom. Någon kanske undrar hur det var upplagt. Det fanns 16 kontor eller servicecentraler runt om i Sverige som distribuerade lotter, fixade returer, tog in lågvinster och skötte marknadsföring. Det var ett hästgöra och till slut blev vi datoriserade men de första åren sköttes allt via fax. Oj så många butiker och föreningar jag suttit i telefon med och redit i att de glömt rapportera returer. Då letade man vinster så förlusten skulle bli minimal. Oj vad tidningsskriverier det var om föreningar som tvingade ungar att sälja lotter. Jag blir intervjuad i tidningar ibland (senast igår) nu med, men inte så ofta som då. Oj så mycket pengar föreningarna tjänade!!! Grattis igen, även om varenda servicecentral nu är nedlagd och allt sköts från Göteborg så är det kul att det finns. Och tack för all lärdom.

Så grattis också till er som ikväll köpte en lott och vann. Jag påminns då och då om den här tiden när jag river i revyförrådet och hittar gamla BingoLottokläder eller som för ett par veckor sen när jag var inne i en butik i Kumla och skulle be att få sätt upp en affisch om julshowen. Där står givetvis samma butiksinnehavare som då och oj vad vi hade mycket att prata om. Det var en ganska häftig tid.

Ensamheten (inte min) får jag skriva om en annan dag. Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar