söndag 1 maj 2011

Ännu fler

Dagen till ära, 1 maj tänkte jag börja med vårt före detta kommunalråd här i Kumla, Dan-Åke Moberg. Jag satt nämligen för en stund sen inne i värmen på New Tokyo och njöt av sushi och annan asiatisk mat och såg Dan-Åke första majtala iförd illröd djävulsperuk. Tja han har sina sidor den mannen! Han har även majtalat iförd illröd peruk, sköterskeuniform och högklackat (åtminstone försvann denna mundering från förrådet vid den tiden nåt år). Dan-Åke har varit med i Kraxkompaniet sen vi bildades och haft diverse olika roller. Han är inte känd för att kunna sina texter bäst av alla ;)) men publiken älskar att se sin "egen" politiker bjuda på sig själv och spöka ut sig som fästing, sovande ilsksint pensionär eller helt enkelt sig själv. Otaliga gånger har han fått spela just sig själv. Dan-Åke bjuder nämligen gärna på sig själv och sina egna misstag eller klavertramp. Han är en enorm källa för oss om vad som egentligen sker bakom de politiska dörrarna och han berättar även om sina egna fadäser, som sagt. Dessutom bakar han gärna och ofta världens godast bullar till oss. Våra barn tycker också att Dan-Åke är världens snällaste farbror vare sig han busar och leker eller snällt köper majblommor. Undrar om Kumlas oppositionspolitiker har samma åsikt om denne man som vi i Krax?

Britt-Marie Erlandsson har också varit med sen vi startade Krax och även dessförinnan. För er som inte lusläst vår hemsida och uppdaterat er på bakgrunden kan jag berätta att innan Kraxkompaniet föddes fanns det ett gäng hundtokiga människor (däribland jag själv) i Kumla Brukshundklubb som hade en ovana att sätta upp revyer sisådär vart tredje år eller så. Bara vi hittade något att fira så satte vi igång. Dessa revyer begreps endast av hundmänniskor. Visar man någon film (om man hittar någon gammal vhs-apparat som funkar) för icke hundmänniskor så ser dom mest ut som fågelholkar och fattar inte vad folk skrattar åt. B-M som vi kallar henne var en av dessa galningar. Hon var den som lärde mig sjunga stämsång, vilket tog henne en hel eftermiddag eller två vid mitt köksbord. Tja alltså jag kanske fortfarande inte kan helt och hållet men jag kan hålla min stämma även om en bredvid börjar sjunga en annan ;)). Britt-Marie har alltså ett körförflutet och är väldigt duktig på just det. Annars tar hon sig an det mesta och har denna gång varit både raggare, sjungande pensionär och pilsk bostadsrättsföreningsstyrelseledamot (långt ord det där) och en del annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar