måndag 31 december 2012

År 2012

För att summera måste man minnas alltså har jag skrollat mig igenom allt jag skrivit här 2012 och det tog en stund. så här skrev jag i förra årets "nyårskrönika":

Sen kommer nyårslöftet: jag ska försöka tycka det är lite roligt att laga mat....eller hitta nyttiga sätt att komma undan.

Hehe vad tror ni om att hitta en kock? En skapligt hälsosam rackare som också är varm, kärleksfull, gillar musik och teater (iaf att jag lägger många timmar på det), älskar barn och är ärlig och modig. Kan va nåt... nu är det ju inte nödvändigt att vederbörande jobbar som kock förstås.... men själva "kockandet" är bra om det finns.


Vi kan ju säga att det gått sådär. Delar av året var det ok att laga nyttig mat och delar av året har jag kommit undan men inte genom att hitta läcker kock (Sibylla har gått med vinst). 2013 vill jag hitta en i v-ringad vit t-shirt, slitna jeans och snygga vältränade överarmar (och rumpa), jag kan till och med lära honom att laga mat om så behövs. ;)

Här kommer krönikan för 2012:

Privat
Usch jag mådde inte bra i början av året och inte i slutet men däremot i mitten. Bra sammanfattning va? I början av året hade jag sjukt ont i höften och under våren hittade jag en knöl i bröstet som tack och lov inte var farlig. Efter att ha insett att jag måste bli hälsosammare så började jag motionera, hårt och mycket. 60 trappvändor i Kvarntorpstrappan blev det innan hösten och mörkret kom och tog det ifrån mig. Värken i höften försvann och kroppen blev pigg och stark och snyggare. Kosten blev hälsosammare under en period och jag har förlorat nästan 10 kg kroppsfett. Klart på plussidan.


Hösten har som varje höst de senaste åren betytt taskiga luftrör, hesa stämband, slemhosta och astma (eller vad det är). Det är bättre nu när jag inte jobbar men medicinintaget är fortfarande stort. Botemedlet blir nog en jäkla bra kondis året om, hur det nu ska gå till? Får ge mig ut och halka runt på en promenad strax.

Frk T har detta år ägnat mycket fritid åt hästarna och ridning och det tycker även jag är kul. Riktigt duktig har hon blivit på kort tid och Sickelsta ridskola har inneburit mycket för henne. Även om det är dyrt.... tack till hennes pappa som hjälper till. Tack också till Åsa och Per som gör att hon får rida även privat och helt gratis.


Stressa skulle jag sluta med..... om den saken har jag inte mycket att säga. Det är nog sådan jag är helt enkelt. Jag gör ingenting bra utan att ha kniven mot strupen, men då gör jag det desto bättre. Detta kan ställa till förtret för andra som är på motsatt vis, men jag säger "take it or leave it" jag är sån och orkar vid 48 års ålder faktiskt inte ändra på den saken, lika lite som jag inbillar mig att jag ska börja älska mornar och sova tidigt på kvällar. Det kommer aldrig ske och inget vits att orda om. Jag inser alltså att jag ska skippa löftet om att cykla till jobbet, hur höga ambitioner jag än har om den saken när jag tänker ut sånt vid 23-tiden nån kväll. Men jag har sovit mycket bättre detta år, det har jag faktiskt.

Sånt som trilskande teknik, taskiga avlopp och eländigt väder sommartid får ni själva skrolla tillbaka om ni vill påminna er om.
Glädje kan man kanske kalla detta. Tack Zoran för häftiga bilder, den här är nog inte visad förut.

Vänskap som skulle odlas har jag ändå lyckats lite bättre med. Jag har några riktigt goda vänner och er vill jag vara extra rädd om. Jag hoppas ni vet vilka ni är. Några nya härliga vänner har också tillkommit. Jag har träffat gamla, viktiga vänner under året om än för lite men vi har setts. Vänner är skattefri förmögenhet!


Sturepalatset
Oj så mycket som hänt och så mycket bra vi gjort. Det började med Made in länet som Länsteatern satte upp med många kraxare som tydliga inslag. Sen skrev jag en Mordgåta, en lokal sak med politiska inslag, som vi spelade under en Engelsk pubkväll. Inget vi gjort har gått bättre rent ekonomiskt trots strömavbrott. Strax efter körde vi vår fullständigt galna succé "Vilda westernkväll" som fått hela Kraxkompaniet att bli countrynördar, så mycket att vi körde en repris till hösten och fler lär det bli. Kanske ska vi byta maträtt ;) Bilden ovan är på mig själv som Janis Joplin som kom som en sorts gästartist. Tagen av Zoran Ladinek.



Sommarpaus innebar fester och kikande på andras teaterproduktioner. Sen rivstartade allt till hösten med ny westernkväll och förberedelser till Julstök som blev vår stora satsning. Mitt i allt blev jag tvungen att göra om alkoholprovet eftersom jag gjort ett för enbart paustillstånd. Det gick fint, det var ju det där med kniven mot strupen ni vet. I och med Julstök fick in nytt blod i Kraxkompaniet, flera nya krafter tillkom och det har blivit grymt bra. Barnen, kören och krax har fått lyft allihop. Det blir svårt att inte ha julshow varje år nu.... Nedan ser ni en bild från efterfesten =)


Mitt i förberedelserna fick jag en fråga från NA om att de ville göra ett reportage om mig. Det var väl årets egotripp och en fin artikel att spara. Vi har gjort några företags-gig också och det blir det säkert fortsättning på. Det finns många nya planer för vårt palats men det får ni läsa om framöver.

Jobbet
Ja jag kan konstatera att jag både i fjol och i år gnällt på min arbetsgivare precis som alla andra också gör. Trist att det fortsätter och att man satsar för lite på skolan. Nu är jag mest irriterad på att man dessutom betalar förskollärare mer än lärare, ibland flera tusen mer per månad! Om jag inte tyckte det var så förbaskat tråkigt att jobba med småbarn (förlåt men vi är ju alla olika och jag blev lärare för jag älskar att undervisa och gärna på en något högre nivå hur viktig den grundläggande tidiga inlärningen än är) skulle jag krasst säga att jag jobbar på "dagis" - jo jag vet att det heter förskola men nu går jag igång, bara ni höjer lönen. Vi fick ändå förhållandevis bra löneförhöjning i år, en knapp tusenlapp!

För övrigt älskar jag mina elever och mina kollegor. Men de slutar en efter en och går vidare och slutet på året har varit tungt på grund av vissa orsaker jag inte ventilerar här. Jag hoppas det blir stabilt och bra nu under våren även om jag i nuläget faktiskt har lite frågetecken. Men allt brukar lösa sig med tiden och jag är bra på att kasta av mig jobbet är jag är ledig.

Jag kan bara konstatera att jag skrev om sjukdomar och medföljande brist på vikarier/pengar 2011, våren 2012 och det fortsatte..... och det lär väl fortsätta. I dag skrev ett antal lärare i NA om skolan, satsningar som verkligen borde göras och om fåniga RUT-avdrag för läxläsning. Jag undrar verkligen hur många och vilka som lär utnyttja det. Inte tusan är det föräldrarna till mina 5-6 elever som skulle behöva det i alla fall. De kan nämligen knappast ens förstå hur man skulle gå tillväga än mindre har råd trots den käcka Rut.

http://www.youtube.com/watch?v=0Mstkwz-qgs&feature=youtu.be (varför får jag inte till länkar?) sök på youtube på "Ingenting för oss" Christina Kjellson så får ni en bra sammanfattning av politiken under de senaste åren.

Ja ha en fin nyårsafton, skål på er vare sig ni skålar i champagne eller vatten. Bojkotta nyårsraketer som smäller och titta på offentliga fyrverkerier. Jag önskar er alla och även mig själv och Frk T en fint 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar