söndag 23 december 2012

Städa, städa varje freda´å så varje jul...

för det tycker jag är kul. Not! Inte tusan städar jag varje fredag heller men likväl varje jul och det tar några dagar. Själva städningen är en fjärt i rymden men undanplockandet! Herregud vad vi river fram saker Frk T och jag. Det tar evigheter att lägga allt tillbaka på den plats där det hör hemma. Bara alla kläder tar minst en dag att får på plats. Tvättmaskinen har gått varm, en gång så varm att den valde fel program och när jag öppnade så forsade vatten ut över hela badrummet. Jippie, typ!

Nåja nu är huset städat, hela huset. Allt är dammsuget, golven våttorkade med gul såpa och det är pyntat överallt. Inte för att många kommer se det hela, man kan ju hoppas att någon tittar hit, men för att jag själv gillar det så. Det är fint med allt rött och glitter. Jag tog en tur till ICA också men min favoritsnubbe var visst ledig :(.... ;).  Nåja jag shoppade lite hyacinter och en amaryllis men inser att jorden ligger stelfrusen där ute under snön så det får bli förmiddagens projekt. Upptining av jord, det kan ju bli kul.

Jag har mitt i städningen avbrutit mig och tagit med mig Krille för en tur till Jula för inköp av en stycke duschkabin också. Det ska bli härligt att byta ut badkaret mot denna men det får vänta några dagar. Tack snälla Per och Åsa för lånet av hästtransporten, den var finemang att köra duschkabin i (tror jag, jag satt ju bredvid).

Natten ska ägnas åt att slå in alla klappar som Frk T inte fixat. Hon har gjort det mesta så jag kanske kommer i säng före två. Lite matlagning är kvar också. Jag gör bara de krångliga, mindre juliga sakerna till vårt julbord. Det måste ju finnas något gott också, inte bara den vanliga julmaten som faktiskt kvittar mig helt. Men goda laxrätter, härliga ostar och grönsaksrätter. Fanken nu ångrar jag att jag inte köpte svartrötter. Ni förstår vad gott det är, svartrötter med stuvade champinjoner på. Men Maxi är stängt i morgon och jag tvivlar på att julaftonsöppna småbutiker har några svartrötter.

Men jag har gjort choklad med saltlakrits i. Det var bara att krossa salmiak i morteln, smälta choklad och blanda ihop, nu står det och stelnar.

En riktigt God Jul önskar jag er alla. Och ta hand om varandra, bli inte osams och drick inte för mycket. Å kör försiktigt. Varma kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar