söndag 2 december 2012

Advent - väntan på

Man kan vänta på mycket, just nu väntar jag mest på värme för det är riktigt bistert ute -15 eller något sånt. Man kan vänta på Julen som advent betyder (Jesusbarnet i huvudsak) även om många väntar på ledighet, julklappar och umgänge med nära och kära. Man kan vänta på kramar också men då kan man få vänta riktigt länge. Nästan lika länge som på värme...hua tur man har en lurvig Onepiece.

Nu väntar jag på nästa helg och mer Julstök. Vi har nu kört föreställning två och tre. Fredagen gick bra kan man säga, med fredagspublik. På fredag vill jag gärna ha lördagspublik (det händer då och då kan jag meddela). Lördagspublik är nämligen pigg och utvilad och skrattar mer. I fredags var det ok men lördagen var magnifik. Lördagens publik var fantastisk och allt startade med Jyrki i baren!

Hur då, kan vän av ordning undra? Jo han och Emelie och Hillevi sålde duktigt av allehanda drycker. Exempelvis fick våra pigga och raska mammor hasta i väg till ICA och köpa mer julmust (folk ville även ha sån, förstår ni). Men tre herrar önskade en starkare vara och Jyrki slog till och sålde lite Jack Daniels till dessa. Efter en stund kom en av dem försynt tillbaka och hävdade att whiskyn var vattenskadad. Han fick ny och Jenny rusade ner och berättade att barpersonalen hade sålt av mitt TE!

Frustande av skratt insåg jag att Jyrki glad i hågen hade sålt av westernkvällarnas rekvisita men jag blev samtidigt lite svettig över att detta te stått rätt länge i flaskan och hoppades att de herrar som köpt, inte varit alltför törstiga. Det var ju i alla fall garanterat alkoholfritt, men kanske lite dyrt då... Det var bara att kliva in i salen och be våra Jack Danielshugade kunder att bege sig till baren för att byta ut dropparna mot en något ädlare dryck än gammalt te. Historien fick hela publiken att gapskratta. Två herrar hade som tur var sparat på sina "dyra droppar" och inte hunnit smaka. Jag undrar verkligen hur eländet smakade? Flaskan hade som sagt stått ett tag... men den var trovärdig ;) det kan man konstatera. I bara farten sålde Jyrki en flaska alkoholfritt rödvin till en kvinna som hade tänkt sig något annat. Så baren gjorde denna kväll en stor komisk insats.

Sen gick allt som smort, folk skrattade, åt och drack och var riktigt glada. Och det är så med revy, ju mer publiken skrattar och gillar det som sker på scenen desto bättre blir vi. Stefan, Felicia och Lova rev nog ner mest skratt och Kent har visat oanade talanger som komiker. Han kommer aldrig mer att bara få sitta och gömma sig bakom gitarren, han är vansinnigt rolig på scen. Frk T var nöjd för en "gubbe" grät när hon sjöng Himlen i min famn. Barnen rev av många skratt och blev klart taggade. OCH jag satte hela texten på lärarnas fel och glömde inte ett ord denna gång. Så nu så!!!! Nu kan det bara bli bättre ändå, om det är möjligt.

I dag har vi firat första advent med att tända ett ljus och sen stressa iväg till ridskola och städning på palatset. Sen skulle Frk T julshoppa och jag gav mig iväg till syrrans nya radhus och var med och packade upp lite. Jättefint har de fått det. Stort grattis! Nu ska jag ägna ett par timmar åt skoljobb och sen bums i säng.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar