onsdag 28 november 2012

Snöälskare eller snöhatare?

Det är den stora frågan dessa dagar. Det har vräkt ner, det är för varmt för det och det slaskar och man får skutta runt i slask och jättelika vattenpölar vilket för många innebär ständigt blöta fötter. Blöta fötter gör att man fryser. En del bara älskar det vita som kommer ner och ser fram emot skidåkning och snögubbetillverkning, de kastar sig genast ner på marken och gör snöänglar.

Min åsikt:
1. Jag hatar kyla eftersom jag dels fryser och dels får höga elräkningar.
2. Snö - är ok om det kommer max 5 cm och är två minusgrader ute. Den kombinationen infaller mycket sällan.
3. Snö innebär visst ljus vilket får läggas på plussidan.
4. Snöslask har inget förmildrande över sig och OM det fryser på blir det helt enkelt för jävligt ute. Klar minuspunkt.
5. Jag har inget till övers för vintersport.
6. Jo då, det kan LÅTA mysigt med en tur långfärdsskridskor, paus med matsäck bestående av varm choklad och ostmackor. OM, jag säger OM det är -2 och max 5 cm snö. Ska det åkas skidor kan jag sträcka mig till en decimeter. MEN det är som sagt ett mycket sällsynt väderläge och man får ont i fötterna och jag kan inte åka skridskor längre. Jag har aldrig varit särskilt bra på det men fram till 14 års ålder var det genomförbart, nu är det ogörligt utan rollator.
7: Snö innebär skottande vilket kan innebära bra motion då det vita kommer i måttliga mängder.
8. Snö innebär ofta skottande i icke måttliga mängder tung blötsnö vilket leder till ryggskott :(.
9. Vinter gör sig bäst inomhus med massor av glittrande julpynt och glögg i en rejäl glöggmugg (ingen fingerborg).
10: Det gör sig också bäst om man har nån att gosa ner sig i soffan med och då menar jag inte Frk T:s plyschelefant.

Slutsats
Jag önskar jag vore en sån som kastade mig ut och gjorde snöänglar och struntade fullkomligt i att jag blev blöt och frusen. Hur blir man sån?

Om jag hade pengar skulle jag tillbringa hela vintern på varmare breddgrader! Men det har jag inte så jag gnäller, fryser, klagar och lider.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar