tisdag 6 november 2012

Röstlös!

Ja, jag pratar nu inte om det amerikanska presidentspektaklet det gör ju alla andra så bra. Jag är sjukt trött på att höra om det på varenda nyhetssändning vecka ut och vecka in. Frk T har lärt sig massor om republikaner och demokrater vilket för all del är bra. Precis som flertalet svenskar ber jag till högre makter att Obama ska vinna men åt saken kan man inte göra ett skit.

Min röstlöshet gäller rösten, jag har ingen! Det är inte bra. Inte bra alls. Att vara lärare utan röst är värdelöst. Jag provade i går och det funkade inte bra. Halv ett gav jag upp och gick hem och i dag har jag hållit käften här hemma. På eftermiddagen gick jag dock till jobbet på kurs och försökt hålla käft. Vi ska få en skolportal.

I den ska vi kunna göra allt eller kontrollera allt ska man kanske säga. Närvaro, planeringar, omdömen och allt annat. Det blir säkert bra det år man får allt att fungera. Men man får lite spader när det mesta är gjort för högstadiet, jag borde alltså gå in efter varje lektion och föra närvaro. Det blir några gånger per dag. På högstadiet är det en sak, för då kanske jag bara har elever i ett ämne och risk finns att de smiter från just mig eftersom jag är så urbota tråkig, för sträng, för snäll eller vilket fel man nu kan komma på. Hos oss är detta inte så vanligt. Möjligen finns en och annan som notoriskt glömmer gympakläder kanske. Är de borta så är de borta hela dagen. men här ska fyllas i om de går till tandis, om de slöar på lektionerna!, icke anmäld frånvaro, anmäld frånvaro, risk att inte klara betyg och allt var där var. Spännande!

Någon kommenterade lite kuligt: "Vänta ungar, jag ska bara fylla i allt på datorn först, slå inte ihjäl varandra så länge".  Hehe, allvarligt talat, det blir säkert bra och man använder väl det hela på olika vis mot yngre och äldre elever. Men teknikens under har inte riktigt hittat till skolan ännu, vi är lite vana vid att det krånglar, står still, inte finns nät, gamla tröskverk till datorer och en del annat krångel. Men det blir säkert bra, som sagt, nån gång.

Sen var jag på kör utan röst. Det var om möjligt ännu mer frustrerande att mima. Att klämma fram några toner var inte att tänka på och våra "designers" påstående att de hörde mig sjunga får stå för deras hörselfel ;) hade jag sjungit hade jag inte låtit som vanligt det kan jag säga. Jag kan inte få fram tillstymmelse till ton men jag kan prata lite bättre i dag än i går. Så jag går mot bättre tider.

Snoret och slemmet är ett annat äckligt samtalsämne man inte ska skriva för mycket om. Men jag har en hög medikamenter jag försöker bota mig med. Brustabletter med enchinea, brustabletter av mer medicinskt slag som är slemlösande, gröna piller (som tydligen en grön liten gubbe gör reklam för på tv vilket undgått mig) Sinova heter de och ibland Alvedon. Det påstås att jag ska dricka varm mjölk med smör i och jag känner att det kommer få mig att spy. Honung, äppelcidervinäger och ingefära ska också funka. Ja jag får handla lite i morgon. Jag fick hostattacker med och Bittan gav mig Bricanyl vilket fortfarande får mig att skaka.

I morgon ska palatset fixas till bröllopsfest och jag får låta bli att sova hela förmiddagen vilket jag var i stort behov av i dag. En sån fest ska vi ha på lördag och då måste sångrösten vara tillbaka om jag så ska dricka varm mjölk med smör, glaegh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar