onsdag 29 februari 2012

Oj vad det hjälper!

Om man känner sig lite nere finns det några oslagbara recept:

1. Var med i en revy, teaterpjäs eller sjung.
2. Funkar det inte fixa en själv.
3. Njut av dagar då våren kommer.

Alltså, vintern är inte min grej. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Mina sätt att överleva vintrar är att spela revy. Repar man varje ledig stund hinner man inte svära över kyla och snöskottning (inte så mycket i alla fall).

Rackarns vad mycket bättre jag mår när jag kvällarna i ända sitter i telefon och planerar mordgåtor, ölsorter, countrylåtar eller palatsutsmyckning. För att inte tala om hur mycket bättre jag mår när jag väl får börja repa. Nu ska vi ju dessutom ge oss på något helt nytt, mer teater även om det säkert blir roligt också. Allra kuligast är att repa sång.

Dagen har varit kanon. Hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen gick åt till att tillsammans med Bittan, Jenny och lille Oskar gå runt i Kumlas butiker och sätta upp affischer om Engelska pubafton. Jag är ju inte typen som bara slänger in en affisch utan man måste ju snacka med företagarna. Berätta vad vi gör, kolla hur de mår och har det. Berätta att mordgåtan har lokal prägel och att man inte riktigt vet vilka vi tar död på av kända Kumlingar eller snarare Engelskinfluerade "Kumlingar". Inte vill vi ta död på äkta vara men gärna skoja lite. Alla (tror jag) företagarna i Kumla är så trevliga och positiva.

Nu kom jag på att jag nog skulle bli lysande bra på att jobba på Kumla promotion....får man skryta över sin egen förträfflighet så här? Haha jag hade god hjälp med mig även om Bittan till slut frågade "känner du den här också eller kan det gå lite fortare?" Hon gick ju nämligen ute i solen och drog barnvagnen med Oskar i och påstod att hon frös lite. Å andra sidan hejade hon på och pratade men massor av folk ute. Härlig dag i alla fall. Fin affisch har han också gjort vår K-G.

Kvällen fick gå i sångens tecken även om jag inte fick sjunga i kören som jag brukar på onsdagar. Frk T har nämligen sjungit på Kumla Bibliotek när kulturskolan haft musikcafé. Hon är förträfflig min unge, yngst av alla men så säker. Hon var så nervös när de kollade ljudet innan så jag blev riktigt rädd. Men när hon har publik så händer nåt i ungen och hon skärper sig och det blir bra. Hon tar sällan en sur ton men hon ska givetvis ta för sig mer men det kommer, hon är bara 11 år.

Men oj vad talanger jag sett i kväll. Några har jag filmat för jag tänker definitivt värva några till revyn. En av dem som är en före detta elev har redan uttryckt önskemål om att komma med oss. Jag minns henne när hon slutade femman och var så nervös för sin solosång på avslutningskvällen. Nu hon måste gå i åttan, tja jag kan bara säga att damen utvecklats. Man ger sig inte på Christina Aguilera annars, riktig pipa med andra ord. Sen var det en tjej som sjöng en musikallåt så jag baxnade, det bästa jag hört på länge, hon spräckte en micksladd ;)). Sist en sak som gjorde mig så glad, en äkta entertainer, går bara i åttan och som kanske inte haft alldeles lätt, som  verkligen hittat sin plats i livet. Wow det gjorde mig helt gråtfärdig av lycka! Så jävla bra! Oj jag glömde killen som inledde, en kollegas dotter, tjejen som ja.... och några till. Riktigt duktiga allihop. Det känns plötsligt som att vi kan ragga en hel hop nya, unga fräscha talanger.

Jag har också rekommenderat några att söka sig till Gleegänget som kör på gamla församlingshemmet på onsdagar. Kolla Studiefrämjandets hemsida ni som ser detta och vill stå på fler scener. Jag hoppas Frk T blev riktigt sugen på att vara med i kören också, det skulle hon lära sig massor på.

I morgon hoppas jag fler är friska på jobbet. Det är väl en bra önskan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar