tisdag 29 maj 2012

Nu är jag med i matchen...

Eller?
Jo man kan hoppas.
Jag är nu ägare av en ny fin apparat, en vit, rektangulär sak.
En så kallad android sak (tror jag).
Den lär heta Sony Xperia S och den är nu äntligen i funktion efter att ha blivit hämtad i lördags.
Det går inte fort här.
Frk T har kollat in den och dolat ett par dagar innan jag med hjälp av henne och Kamrat R har lyckats få den i funktion och att ha samma nummer som den förra, säkra saken som jag någorlunda visste hur jag skulle hantera. Den med små tangenter.
Den här har inga tangenter.
I alla fall inga som sticker upp. Den har dock ett tangentbord som kan synas både på längden och tvären.
Plötsligt upptäcker jag att det är ett problem att skriva med alla fingrar, så som jag en gång lärde mig skriva maskin. Det som alltid varit en tillgång!
Det går inte att skriva så på en pekskärm med små icke uppstående tangenter. Nope då ska man kunna pekfinger- eller möjligtvis tumvalsen.
Då vet inte jag var bokstäverna sitter!
Heppa, jag kan nog skriva på datorn med nästan förbundna ögon. Jag kan dessutom skriva rätt fort (mina elever baxnar men de är å andra sidan lätta att impa på).
På denna makapär går det inte fort. Den hinner stänga av sig innan jag hittat första bokstaven på lösenordet. är jag ska leta med pekfingret eller tummen vet jag inte alls var r sitter, för att ta ett exempel.
Men den kan ta fina kort!
Den kan till och med ta rörliga kort i nån sorts 3D.
Det tog ett tag innan vi fick till det men man tar en bild och rör sedan mobilen/kameran över det som ska vara med i panoramat (ni hör så tjusigt det låter va, läs högt annars). Sen kollar man och så rör sig bilden långsamt framåt och efter ett tag kan man själv eller någon annan dyka upp. Fascinerande! Jo då.
Man kan också kolla fb. Så nu är man typ alltid uppkopplad.
Räkna dock inte med att jag kommer svara på nån chat bara för att jag är en grön prick.
Icke då, jag kommer inte ha en aning om att jag ser ut som att jag är anträffbar på fejjan.
Tyck inte att jag är otrevlig, snälla.
Men jag har annat att göra än att hålla koll på detta hela dagarna.
Jag är nog stressad som det är.
Youtube kan jag också lyssna på och DET är bra.
Jag kan öva stämman på Islands in the stream så fort jag får en chans nu när jag hittat ett sydafrikanskt par som sjunger den i min och K.s tonart.
Just det var nog det bästa med alltihop.

Sen återstår att se om jag klarar att svara om det ringer.

Man måste nämligen peta hela vägen ut till höger och inte släppa halvvägs..... å vad jobbigt just det känns.
Så om jag bara lägger på om du ringer... tyck inte jag är otrevlig bara inkompetent, snälla.
God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar