onsdag 2 maj 2012

Nån sorts insideinformation...

I går på "spiddwejen" snackade jag en stund med vårt högsta kommunalråd och passade på att framföra en hel del av det jag tycker om skolpolitiken här i kommunen. Inte är väl politiker berättigade till fritid inte. I alla fall inte när de har ett socialdemokratiskt tält uppsatt och bjuder kaffesugna besökare på fika. Det var mycket snällt av dem, men jag kan dessvärre inte intaga denna dryck efter lunch om det ska bli någon sömn. Men snacka är jag bra på.

Nåja, vi diskuterade först hans frånvaro vid vår Mordgåta och jag kan ha viss förståelse för att han kunde känna ett litet obehag. Någon har påstått att det fanns en och annan likhet med verkligheten ;). Nåja denne man är inte så känslig av sig och vi har en gång i forntiden spelat revy ihop. L i nätbrynja med en ölburk i handen och jag som pudel, jo då det är sant om än osannolikt! Efter att ha invaggat honom i lite falsk säkerhet så gick jag till attack. Jag var nog lite osammanhängande för jag ville liksom få med allt, så jag gick på om för lite pengar, att man inte följer skollagen när barn i behov av stöd inte får hjälp, vikarieproblemet och våra usla löner.

Han i sin tur höll liksom med om det mesta. Vad fan!?

På något vis så menade han, jag kan ha missuppfattat, men i alla fall så sa han att de inte får signaler från skolans och barnomsorgens tjänstemän om hur det är och vad som behöver förändras/förbättras. Otroligt! Och konstigt! Ja men vem är det som ska skärpa sig nu undrar jag? Är det såååå usel kommunikation så har de ett rejält problem. Det borde för all del inte vara så svårt att lösa. Ge alla en extremt tydlig arbetsbeskrivning. Den kan till exempel innehålla följande uppmaning: du ska tala om för politikerna hur det är på riktigt, speciellt innan de ska lägga en budget!!!

Efter detta samtal känner jag att vi inte alls pratat färdigt han och jag, vi har betydligt mer att språka om. Och jag anmäler mig genast till att hjälpa kommunen med en sorts kommunikationsplan. Jag är inte utbildad kommunikatör men en jävel på att informera. Jag är helt enkelt bra på det, så är det bristen, så ställer jag gärna upp. Det kanske behövs en klar och tydlig länk mellan tjänstemän och politiker och någon som pratar klarspråk. För bristen var tydligen inte pengar. Tänk det trodde jag???????? Han höll med om löneeländet också..... DET ska bli extremt spännande att se hur det blir med det.

Slutade samtalet i fullständig förvirring, men det kanske är själva kärnan i politiken, att förvirra. Då kan jag inte bli politiker för jag hatar att förvirra (det räcker så bra med min egen virrighet). Klart, tydligt och rakt på bara, man kan vara vänlig ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar