onsdag 22 december 2010

Danföredanföredan...

Hm det är snart Jul, jo det är sant. Temperaturen stiger i stugorna (förhoppningsvis och om man bortser från frusna kommentarer på fb) och sjunker utomhus. Just nu är det 25 bistra minusgrader här utanför. Förut blev vi tvungna att i kylan skotta en gång genom trädgården, nåja S skottade för att hålla värmen eftersom han hårdnackat vägrar bära mössa då det förstör hans frisyr, och jag gick bakom och lös med ficklampan så gången gick åt rätt håll, vi skulle nämligen till källaren för att kontrollera att inte vattenpumpen riskerade att frysa sönder. Väl på plats ansåg vi att det var jättevarmt och skönt därinne, jodå det var hela 0 grader vilket kändes varmt och gosigt jämfört med de -23 som var utanför just då. In med kupévärmaren alltså, men nu ska det nog klara sig. TV:n har däremot problem med kylan, den stannar stup i sju. Jag fick kila upp till dotterns rum för att se sista avsnittet av Morden i Sandhamn, den teven går inte på bredbandet utan har en vanlig gammal hederlig box som hör ihop med antennen på taket. Fråga mig inte varför bredbandet krånglar av kallt väder men det gör det. Datorn stannar också, liksom telefonen, tur det finns mobil. Annars har jag denna dag hållet värmen genom städning, lite matshopping och matlagning. Nu ska jag försöka bli trött vilket inte är lätt så här i jullovstider och jag sover för länge på mornarna.

Listan i morgon gäller julskinka, förberedelse av laxsnittar, inhandling av de där sista julklapparna till dottern (där var liksom lönen tvungen att dimpa in först), grannar och andra som hjälpt mig under året. Sopgubben har redan fått sitt vin och brevbärarens är inhandlat. Vadå, ger ni inte sopgubben och brevbäraren vin? Det borde ni göra! Det gör att de med ett leende på läpparna alltid ger just dig den bästa servicen. Städningen är liksom klar, fantastiskt. Å andra sidan ska vi inte vara hemma så mycket på julafton men man vill ändå ha det fint.

Hm jag är nog lite trött nu i alla fall....
Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma,
alla sova i enslig gård,
djupt under midnattstimma,
månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken,
endast Tomten är vaken.
God Natt!

Ps, om det nu blev nåt fel nånstans så kan det väl få va så ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar