lördag 22 september 2012

Morgonnöje!

Jag lär fastslå en sak här och det är att jag verkligen inte är någon morgonmänniska utan en värsta sortens nattuggla, egentligen. Men, när man nu tvingas upp i ottan så gott som vareviga dag större delen av livet, så måste man ha något morgonnöje. Nåja i tonåren lovade jag mig själv att jobba natt och det gjorde jag också några år, allt för att slippa gå upp i arla morgonstund.

Men jag har som sagt några nöjen jag inte gärna avstår från och det är frukost och min tidning. Visst, jag vet att många sparar in på morgontidningen men att sitta vid datorn är definitivt inte detsamma som att ha papperstidning. Bara att släpa med sig laptopen in på toa verkar smått suspekt (del två läses i regel där nämligen).

Dagens blaska innehöll en del smått och gott och väckte ett och annat leende. Vad sägs om Tobias Holms analys av speedwaysporten med tanke på att Simon Gustavsson överväger att lämna Indianerna eftersom han får köra för lite. Han skrev lite om hockey och värdet av lokala förmågor där och fortsätter; "Men i speedway? Där handlar det ju allt om främlingslegionen rakt av. Och jag tror inte heller att speedwayfolket bryr sig nämnvärt. Bara de får höra motorerna vråla och lukten av bränsle så kan förarna komma från Uganda eller Saturnus." Haha så träffsäkert kul. Jag skippar oftast just sporten så att jag såg detta var ren tur.

Insändarna läser jag däremot alltid flitigt och i dag var det en norrlänning som så klokt analyserade örebroarna och gav dem epitetet "bortskämda". Lägg här märke till att jag helt bortser från att jag själv minsann är urörebroare, född och uppvuxen som jag är i staden. Fast nu har jag varit kumling i rätt många år. Vederbörande tyckte, när hen flyttade söderöver, att gnälligheten mest låg i dialekten men har ändrat uppfattning efter att ha läst vår morgontidning några år. Nu ansåg skribenten att örebroarna gnällde om det mesta. De vill ha affärer i varje hörn och till och med på rätt sida av vägen, ungdomsgårdar i vartenda bostadsområde trots att ungdomar oftast är kapabla att både åka buss och cykla. Jag måste tillstå att jag tänkte lite samma sak när jag hörde gnällandet om att det i Oxhagen inte fanns något att göra. Hm det är ett stenkast till Varberga och inte så värst långt vare sig till Markbacken eller centrum. Men man ska ha något strax utanför porten, annars har man inget att göra! Denna person tyckte att alla bortskämda örebroare skulle skickas norröver ett tag. Och jag kan nog hålla med, där kan det vara 20 mil till närmsta danshak, 30 mil till BB och endast 10 mil till affär´n. Jo vi (gäller nog även oss i Kumla) är nog lite bortskämda. Jag var glad att det bara var två mil till BB när Frk T föddes och inte 30 det måste jag säga.

Dagen har jag annars tillbringad på Vialund och lyssnat på en inspirerande herre vid namn Tomas Kroksmark. Han talade om framgångsrika skolor utifrån ett projekt som verkligen höjer vårt yrkes status med kompetensutveckling och forskning. Klart intressant. Rolig var han också, denne man. Vad sägs om kommentaren; "Politiker har inga idéer om skolan som är värda att nämna - så de var glada att få en". Allt börjar som alltid med en idé, utan en sådan blir det nada! Så sant som det är sagt!

I morgon ska jag sjunga dagen lång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar