tisdag 11 september 2012

Heja mej!

11 september i dag. En dag som i skolan började med berättande om vad som hänt detta datum. Tvillingtornen och Anna Lind förstås och nyss fick jag på fejjan insikt om att även Ronny Pettersson dog den 11 september 1978. Vad jag gjorde då minns jag exakt, precis som de andra tillfällena. När Ronny dog, pryade (det hette så då) jag i matsalen på OP-skolan och delgav alla nyheten till maten. Mos och fisk var det.

Dagen i dag tänker jag dock se som en lyckodag. Jag har nämligen varit och gjort ett nytt prov på alkohollagstiftningen. Vi vill ju ha mer än paustillstånd på Sturepalatset och då var det bara att masa sig i väg och göra provet alla fasar för. Provet som tidningarna skriver är jättesvårt och som så många kuggar på. Tack för det, tänkte jag. Inte hann jag läsa på ordentligt heller eftersom tillvaron just nu är mer än full. I går kväll, ganska sent, skrev jag ut 100 sidor "Lathund på alkohollagstiftningen" och försökte läsa utan att somna. Vid tio insåg jag att jag inte orkade få in ett dugg mer och gav upp. Det var ändå bra att ha läst lite för en del ändringar är gjorda i lagen sen förra provet. Hur det gick? Fint som snus! Nu har jag ett nytt diplom och vi får tillstånd kvällarna rakt igenom.

Jag har dock förståelse att många missar, för provet är till mångt och mycket ett prov i svensk läsförståelse. Och det är jag bra på, som är född och uppvuxen i Sverige och dessutom utbildad svenskalärare (även om jag också slinter på tangenterna då och då). Det gäller att läsa frågorna noggrant, jämföra dem med varandra och utesluta det som är helt osannolikt. Mycket kan jag och nu har jag en tids erfarenhet av att sälja alkohol och har bra koll på vad som är vad, och vad man får och inte får. Vilket gjorde det hela enklare, så klart. Men är man inte född i Sverige eller har de minsta läs- och skrivproblem så står man sig slätt. Två frågor var till exempel snarlika men skulle besvaras olika. Efter mycket läsande kom jag fram till att ett ord som "intilliggande" saknades i den andra frågan, vilket gjorde två svarsalternativ möjliga.

Nåja jag firade med att köpa gardiner till vardagsrummet. I morgon är det så mycket Studiefrämjande och Palatsjobb att göra så jag nog måste fixa en lista.

1 kommentar:

  1. Hej! Tänkte lämna ett litet spår här inne hos dig! Hittade hit alldeles nyss när jag googlade på slemlösande brustabletter, Acetylcysterin. Haha. Alltid lika skoj att se vart man hamnar någonstans!

    Kul att du klarade provet! Grattis till dig!

    Kram Sara

    SvaraRadera