fredag 6 juli 2012

Jord under naglarna

Lå mig säga så här; i dag är det ingen sol - men varmt. Rent av bedrövligt svettigt så man kan nog vänta sig åska till kvällen. Jag har i dag varit och rastat Frecklesflocken och lite annat smått och gott. Det är tusen saker som behöver göras och jag har någon idé att göra alla måsten innan Frk T kommer hem så vi sen kan ägna oss åt roligheter. Hon hatar när jag säger att jag ska städa, klippa gräs och sånt som är nödvändigt. Hon vill istället göra sådant som kostar en massa pengar. Men jag har nu tänkt ut en massa billiga och inte billiga saker att göra när hon kommer hem. Ibland är det ju svårt att hitta kompisar så här års när de flesta åkt i väg på semester, ingen är hemma samtidigt. Stallet är sommarstängt och vi har skippat att sätta upp poolen i trädgården.

Dagens måste blev växthuset. Jag har inte orkat bry mig i det fallfärdiga rucklet men vill gärna ha några tomatplanor. Nåja jag gav mig i väg till K-Rauta och köpte jord och koskit och sen till Blomsterlandet som hade utförsäljning. Halva priset på allt! Alltså kom jag väl hem med två tomatplanor (det fanns bara två som såg ut att hinna få tomater innan vintern och jag hoppas verkligen inte det var biffvarianten), en spank peppar, en Lycklig Lotta och fyra Pelargoner. Jamen jag kunde inte låta bli, två Mårbacka och två andra specialare. Jag har faktiskt köpt extremt lite blommor i år. Dels har jag inte tyckt att pengarna räckt och dels lyckades jag faktiskt övervintra 29 stycken. Men de vill ha sol så de växer till sig, inte bara någon dag då och då utan en riktig värmebölja. En sån då man stönar över vattnandet varje kväll och som gör att man tvingas sova på verandan.

Nåja sommaren har ju bara börjat det kan hinna komma. Mina båda systrar är nu i Spanien och man kan ju hoppas att de skickar över lite sol inte bara värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar