tisdag 1 mars 2011

Skrytblogg!

Känner mig lite duktig faktiskt eller snarare jätteduktig! Jag har nämligen gjort och klarat provet på alkohollagstiftningen hos den mycket trevlige och hjälpsamme P på Hallsbergs kommun. Jag fick 30-40 frågor på datorn med alternativa svar (ibland var flera svar korrekta). Tre fel hade jag, vilka fick jag dock inte se vilket ju var lite synd, men jag tror jag gissat mig till vad jag missade på. En del var lite klurigt och stod inte helt tydligt i boken jag läst på. Nåja det kändes som att jag faktiskt hade rätt bra koll vilket den gode P också påpekade. Jag får fler frågor i huvudet hela tiden och det är ju tur att man kan mejla och fråga. Vi ansöker om ett paustillstånd vilket innebär att vi får servera (sälja) alkohol innan föreställning och i pauser och vi måste inte servera lagad mat varje gång. Strax efter att jag var och gjorde detta så passade våra Ingelor och Krille på att göra ett likande kunskapstest på restaurangskolan och jag tror det också gick bra även om de inte fick veta resultatet direkt. Vi är alltså fyra stycken som kan vara ansvariga och är pålästa nu.

Fick också veta att någon vid vår invigning tyckt att vårt alkoholfria vin/bubbel (inköpt på bolaget för all del men utan en  enda procents alkohol) var så gott och tydligen så bra fejk att de trodde det var riktigt vin. Icke sa Nicke, vi försöker verkligen göra allt enligt lagboken. Fast jag minns att jag fick förklara för åtskilliga bilförare att bubblet var helt bilkörningssäkert. Något fel gör vi säkert på vägen men alla ska veta att vi försöker undvika så många som möjligt. Vi skulle aldrig servera alkohol utan tillstånd. Nu på lördag har vi ett tillfälligt tillstånd tills dess att vårt riktiga blir klart, det är ju lite mer papper som ska in. Men kunskapen är bekräftad nu. Gott!

1 kommentar: