onsdag 2 mars 2011

En galen dag!

Jag lever ett liv i högt tempo men ibland blir det galet högt. Denna onsdag var vikt för Studiefrämjandet och därmed Kraxkompaniet och Sturepalatset. Startade förstås med kiropraktorn men fortsatte med förberedelser inför Martin Mutters Mannen i båten som i morgon kväll spelas på palatset. Kom gärna och titta, pjäsen ska vara både rolig, spännande och sorglig. Inger och Charlie var på plats och dammsög, hackade is och ställde fram bord och stolar. Bittan och Jenny var som vanligt på plats när det gäller och hämtade med gemensam kvinnokraft både ett kylskåp och en frys. Tack snälla ni som skänkt dessa till oss (jag minns dessvärre inte vad företaget heter men tack som sagt).

Jag själv for med listor till ICA Profilen som ska hjälpa oss att sälja biljetter till "Visor & Klavertramp" och väl där insåg vi att biljetter vore en god idé, hepp, man tänker inte alltid på allt. Nu ber jag till högre makter att den gode Claes ska hjälpa mig med detta. K-G har föresten också slitit och gjort klart affisch och annons till kommande revy. Min dag fortsatte med en sväng till Studiefrämjandet och sen vidare för att klämma in ett lärarjobbsmöte på bästa teatertid (men det gick också på något sätt). Sen till Hallsberg med tillståndspapper för att sedan åka till Systemet och reka. En hård dag blev det som avslutades med körsång i palatset. Vår kör som vi lite självsvåldigt kallar Kraxkören börjar arta sig riktigt bra. Vad gäller namnet så tänkte jag först att det var lite väl kraxigt och kunde missuppfattas som att vi kraxar som kråkor (den farhågan har vi någon gång snuddat vid med revyn också men släppt nu för tiden) nu tycker dock deltagarna att namnet är bra. Vi ska alltså fråga Kraxkompaniets medlemmar om det är ok att vi kallar oss Kraxkören? Jag hoppas dom tycker det för då kan ju nämligen hela kören bli medlemmar vilket ger nya krafter på flera håll. Jag gissar att det finna både snickarkunnighet och bakningskunnighet i det gänget utöver körsång då.

Kom på att någon kanske undrar varför i hela friden revygänget heter Kraxkompaniet, eller? Jo så här är det, vår första revy vi gjorde 2006 hette Dax för Krax precis som en sketch i den revyn. Den sketchen handlade om kajproblemet i Kumla och aktörerna var utklädda till kajor i Bittans fantastiska fågeldräkter. En dag på Sveas satt vi och funderade över namnet och någon kläckte namnet Kraxkompaniet utifrån revyn Dax för Krax alla gillade det förslaget bäst så Kraxkompaniet fick det bli. K-G vår fantastiska affischfixare (liksom fixare hemsidan och en massa annat) fick till vår logga utifrån en bild på ett tyg, om jag minns rätt. Vi gillar vår fågel skarpt och vägrade i somras byta ut honom till en modernare pippi. Kraxpippin är perfekt för oss. Så nu vet ni det! Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar