onsdag 17 oktober 2012

Avlopp :(

Avlopp, det är sånt som bara ska fungera. Mitt har på sista tiden funkat sådär. Jag kan stå ut med att det rinner ner lite sakta i badkaret men när toan lägger ner verksamheten, då jävlar då är det inte roligt. Förra veckan var det stopp och Tholfs var här och fixade. Inte blev det riktigt bra men bättre. Men jag märkte dag för dag att toaeländet bublade och stänkte. Äckelpäckel, varje gång man skulle på toa så var det dyngblött. I dag när totalstoppet var ett faktum så insåg jag att det bubblade efter att jag använt vatten någon annanstans. När jag duschat så satte bubblandet i gång.

Efter lite jagande på telefon så kom i alla fall Tholfs tillbaka. Två stycken denna gång (en ung liten sötnos och så herr Tholf själv) med långa vajrar. De slet en stund och det lät inte roligt alls, jag föredrog att inte spana in arbetet alltför noggrant. Nu är det bättre men inte helt bra, men det går att göra det man ska och spola i alla fall. Jag har kontaktat en "Ove", jag tror han hette så i varje fall, en slamtömmare från Fjöget och han ska komma hit på fredag och suga ut eländet från andra hållet och liksom spola rent eller vad tusan han gör. Fy så det lät, urk. En ny toalett behövde jag också enligt Mr Tholf, för denna har inte nåt luftintag märkligt nog, eftersom det är han som installerat denna, enligt Krille. Nåja mina fantastiska hyresvärldar är aldrig omöjliga så de går med på allt, bara vi slipper stopp i toan i vinter.

Nåja nu kan vi alltså gå på muggen och spola efter oss. Mr Tholf har också offrat en mycket bra skruvmejsel som han knött in på ett ställe som luftintag. Obegripligt? Jo då men det är ungefär samma princip som att jag alltid har en tops vid avloppet i handfatet (som gäster envisas med att ta bort och då rinner inget vatten ut). Låt oss hoppas att ingen sliter bort skruvmejseln från toan bara för att de tycker den är malplacerad.

Jag har snott Studiefrämjandettid till både dessa avloppsbestyr och till städning i dag men jag har hunnit en hel del jobb också. Onsdagar är underbara dagar, kanske även denna om man bortser från avloppet då..... Jag ville egentligen ha möte med chefen men han envisas med att vara sjuk. Jättelänge. Fy, massor av folk är sjuka och dom är det i en evighet. Jag garderar mig med enchinea och c-vitamin för jag har inte lust med höstförkylningar. Usch, hösten är trist nog ändå detta år. Ett sabla regnade dag efter dag. Jag börjar nästan fundera på att ta fram julljusstakarna i förtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar