måndag 25 juni 2012

Vädersnack!

Vädret är dagens ämne...i mellansveriges samtliga bloggar...gissar jag. Därför borde jag skriva om något annat men det är minsann inte lätt. Pissväderspolska kallade Frk Lugn dagens alster. Klockrent! Pissväderspolska!

Dagen började tidigt för att vara en semesterdag. Frk T skulle ju upp tidigt för att åka till sitt efterlängtade ridläger. Vi samåkte med kamrat O och tog oss fram i regnrusket med all packning. På plats kändes det sådär kan man säga. Ridfröken bor jättefint på en gård mitt på landet och med nybyggt stall, hästarna stod i fina hagar men det mesta förlorar sin charm i strilande, ihållande regn med stormvindar därtill. En björk blåste ner över vägen strax efter att vi passerat, det kom en herre och berättade så vi fick ta en annan väg hem.

Ungarna skulle sova i ett stort fyrkantigt militärtält och mamma M och jag tittade förfärat på varandra när det inte hade golv. Golvet som tydligen var uppblåsbart på något vis var dock upphängt på en ställning. Så vi andades ut, hönsmammor som vi är. Det har i alla fall slutat med att ridfröken har tagit in hela lasset med ungar och de har bäddat på den inglasade verandan med infravärme, det ringde Frk T och berättade. Förmiddagens ridning ställde de in och red ut på eftermiddagen när regnet avtog så jag gissar att de var lite nöjda i alla fall.

Här hemma har jag mest ägnat mig åt att slappa efter en jättedisk. Vädret gjorde att all lust att göra saker försvann. Inte ens städning känns genomförbart när det inte går att öppna och vädra. Det blåser smådjävlar och regnet har piskat mest hela dagen. Folk skriver att det kommit 30-35 mm och jag vill nog baske mig inte veta.

Jag har grottat ner mig i GW:s bok om Palmemordet och det är ju för all del klart gott att ta en sån dag ibland. Men i morgon är en annan dag, en ny och torrare tack! Ta den beställningen nu va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar