söndag 3 juni 2012

Kanske inte världens roligaste helg är slut

Man ska inte klaga men det tänker jag göra ändå. Vad är det här för jäkla väder? Vem har beställt detta? Det är svinkallt och så trist att man får höstdepression. Men man ska som sagt inte klaga. Jag har sorterad alla mina pappershögar, noggrant satt in dom i rätt pärmar, inklusive avtalspärmen. Och, himlen vare lovad, skrivit klart alla omdömen jag kan komma in på  hemifrån (bara lite musik kvar). Jag har inte fattat ännu vilken befrielse det är.

Nu ska jag bara tänka ut vad jag skulle ha satt för "betyg" (eller i alla fall vilka kriterier som är uppfyllda och inte) också om jag hade varit tvungen. Inte för att de ska få några men man måste göra en noggrann överlämning när de byter skola inför sexan. De får det inte lätt, lärarna på högstadiet, som kommer att ha en ynka termin på sig att lära känna ungarna och bedöma deras kunskaper. Inte vet jag om det hjälper om jag säger vad jag tycker, om än aldrig så noga, de gör nog ändå sin egen bedömning. Mycket kan dessutom hända över en sommar. Ungar som kommer till sexan brukar bestämt hävda att de aldrig hört talas om vare sig det ena eller andra även om man jobbat en hel termin med saken. Så är det bara, de har ingen aaaaning. Jag har i alla fall skrivit så noggranna omdömen jag kan och försökt att bedöma efter nya kunskapskraven. Men det är inte lätt, jag tror att jag ibland är för snäll och ibland för sträng. Kunskapskraven låter ibland så väldigt högtravande att man tror det är något svårare än vad det är. Nåja jag är bara en vanlig människa och jag gör mitt bästa och det hoppas jag duger.

Helgen har inneburit några trevligheter också men kändes ändå som helhet lite seg och trist. Men släpp fram sol och värme nu och låt oss få sommarkänslor. Snälla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar