fredag 10 april 2009

Vårarbete

Ber tusen gånger om ursäkt för min slöhet på bloggen! Har varit lite trött på kvällarna och liksom tappat idéer. Inte för att jag kan påstå att jag har några strålande sådana i kväll heller men "jag" har i alla fall haft en produktiv vecka. Långfredag... en dag att sörja på för somliga. Nu för tiden är dock kommersen i full gång i varenda affär. Annat var det förr då Långfredagen var årets längsta och tristaste dag. Man fick inte göra någonting och allt var stängt. Nu kan man styra kosan till Lek och buslandet eller Mariebergs köpcentrum och det är öppet. Nu slapp jag tack och lov båda ställena eftersom Frk T åkt till sin pappa över helgen. Istället fick min trädgård en översyn vilket känns som ett ovanligt klokt drag av mig som annars gör allt i sista minuten.

I tisdags hade Frk T både Lilla och Stora H på besök och jag satte i gång dem i barnarbete av sällan skådat, tråkigt slag. Jag lyckades få dem att riva ner den gamla humlen från hundgårdens gunnebostängsel vilket är ett slitgöra utan dess like eftersom den eländiga växten trasslar in sig i varje nätmaska. Torkad fjolårshumle är ingen lek för er som inte vet och varje vår svär jag över att jag planterat den så den klänger på gunnebostängslet. Nåja de tre barnen tog tag i problemet med liv och lust, eller i alla fall Stora H gjorde så. Lilla H hängde på efter ett litet tag och Frk T insåg till slut att hon inte skulle få ett öre om hennes polare gjorde jobbet ensamma. Detta kostade mig 85 kronor fast på det fick jag också ut en hundpromenad av Stora H. Frk T var riktigt förbannad för att Stora H fick 10 spänn mer än henne och det krävdes många förklaringar om att Stora H faktiskt gjort en uppgift mer än henne och Lilla H. En nyttig erfarenhet för min lilla dam.

I dag tog jag däremot itu med rabatterna och klippte bort allt gammalt brunt, klippte rosenbusken lite och de två stora buskarna på baksidan. Svetten lackade men jag insåg att trädgårdsarbete är bra för viktminskningen och slet på. Efter en stund kom hyresvärld K och ville visa en sak. Efter att ha smugit bakom den stora granen fick jag klart för mig varför ungarna i tisdags (efter utfört arbete alltså) lekte så snällt vid Frk T:s koja. Wow, de hade flyttat ca 100 tegelpannor och gjort väggar av dem (tyvärr så att hyresvärlden inte kommer ut med traktorn) de hade släpat in en toalett, ett handfat och ett badkar!!! i kojan. Fyllt badkaret med mjuk halm att ligga på och gjort det hela oerhört mysigt och med hög komfort i alla fall vad gäller sanitet.

Min uppgift blir således att kalla hit de små liven igen och få dem att ställa tillbaka det hela så hyresvärlden kan åka till tippen med badrumsprylarna och framförallt få bort tegelpannorna så det går att köra där. Det är ju ganska synd, det tyckte vi båda två, när nu barnen varit så in i helsikes kreativa, men vad gör man.

På eftermiddagen kom R och Frk L och vi satte faktiskt i gång med det som är kvar på verandabygget. Frk L vill helst slippa vistas ute och sitta framför teven eller datorn trots soligt väder och då gäller det att snabbt hitta roligheter. Efter att hon plågat hyresvärlden med instruktioner om hur han bäst ska sköta sina får så fick hon också arbeta lite. Rensning av ogräset på trätrallen på baksidan blev hennes uppgift, vilket hon faktiskt gjorde utan särskilt mycket knot. Jag måste säga att denna vår och sommar artar sig riktigt bra. Snart kan jag ligga i en solstol på min nybyggda veranda med en drink i handen och se på barnen och kamrat R som sliter i sitt anletes svett. Underbara tanke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar