lördag 13 juli 2013

Semesterrapport

Inte orkar jag blogga via telefonen inte så en uppdatering från vår resa kommer här.

Frk T och jag har för första gången åkt på semester alldeles ensamma. Jo vi har åkt till kusin Christer och diverse andra vänner förut, men då har vi ju hälsat på folk. Nu åkte vi på tältsemester utan några fler. Mål nummer ett var Falsterbo Horse Show. Frk T:s ridlärare skulle minsann tävla och då ville vi se. Så in i bilen men massor av saker som tält, luftmadrasser, trangiakök och annat mer eller mindre nödvändigt. Så gav vi oss av för att köra 52 mil sen varmaste söndagen i mannaminne. DET var tungt och varmt. Inte visst vi om vi skulle hitta nån tältplats heller men det gick så fint så. I Falsterbo finns en sådan som denna vecka höjer sina priser rejält. 1600 fick jag betala för tre nätter inkl campingkort för en liten tältplats utan el. Nåja det var bara att betala. Vatten och bröd gäller ett tag nu kan man säga.

Falsterbo horse show är ett mecka för folk med stor plånbok. Där fanns hur mycket som helst att köpa och Frk T gjorde sitt bästa för att göra sin mor pank och skuldsatt vintern lång. Himla tur vi inte tog omvägen om Ullared. Det hade ett norrlandspar vi träffade gjort och de fick knappt rum i bilen själva. Frk T fyllde ju år på tisdagen också, 13 bast minsann och hon kan nu titulera sig tonåring.
Ett bankkort där hon kan ha sina slantar de få dagar de sitter där innan hon handlar upp dem har hon fått. Man kan säga att vi gick mycket dessa dagar så motion fick vi. Smarta och förutseende människor hade cyklar med sig. Vädret var fint men blåsigt och det gjorde att vi missade Ewas andra och fantastiskt fina ritt på tisdagen för vi låg minsann på stranden efter att vi besökt Smygehuk och fikat dyrt pga födelsedagen och de hade tidigarelagt starten. Gud så det grämde mig. Vi såg andra fina hästar och duktiga ryttare så klart, men det är ju extra kul när man känner någon. Det var svinkallt i vattnet kan jag säga, benen domnade.




På onsdagen gav vi oss vidare genom Österlen och njöt av det vackra Skåne. En snabb tripp till Ystad där vi åt svindyr pizza, en ännu snabbare titt på Simrishamn där vi åt mjuklass med jordgubbar, en kvick titt på Kivik, där vi nog inte åt någonting men jag övertalade Frk T att strunta i att köpa spettekaka (det är ju så äckligt). Sen fortsatte vi mot Blekinge och sämre väder. Vi bestämde att Karlskrona fick räcka och där regnade det och det hotades med mer så vi hittade ett vandrarhem. En natt gick på 460 kr för oss två och de framstod som ok efter Falsterbo där allt man skulle göra kostade extra femmor. Här fick vi minsann ett rum med hotellstandard, tv, eget kör och eget badrum, lyxigt och fint. Där bodde dock en hel hög kärlekstörstande polacker som skrämde livet ur min dotter. Jag fick ta upp hammaren på rummet och låsa båda de dörrar som fanns. De hade dock försvunnit till diverse gästarbeten, gissar jag, när vi åkte på morgonen.

Målet var Västervik och där skulle vi möta upp kraxpolarna Per och Thomas för att gå på Visfestival. Vi campade på Lysingsbadet och det var en bit till festivalen. Men då fick vi se att man kunde hyra cyklar för 100 kr dygnet så det gjorde vi. Visfestivalen var fantastiskt bra så klart. Plura - lysande, Christina Kjellson också lysande såklart, Eric Gadd avslutade och vilken musiker han är, honom har jag inte uppskattat förut men efter att ha sett honom live klart ändrat uppfattning. Bäst denna kväll var dock en ny bekantskap Ola Aurell, jävlar vad roliga texter och han blöd på sig själv. En debutant som hette Emma någonting var också bra liksom Hästpojken.

Eric Gadd

Natten var dock vidrig med vilt festande grannar som inte hade ett uns vett eller någon hänsynsfull gen i kroppen utan festade vilt till klockan fyra. Att campingens säkerhetsvakter inte fick dem att lägga ner är märkligt och min slutsats är att de faktiskt inte försökte ordentligt. Precis bredvid som låg en ensam man i tält, han åkte mc och hade satt upp sitt tält innan dessa grabbar slog sig ner supernära. Hans natt måste varit ett helvete och jag hörde honom snacka med dem om saken i dag på morgonen. Tre timmar sömn blev det väl.... nu går jag på övertid.

Thomas ville absolut se det riktiga havet, det med horisont så vi utnyttjade cyklarna maximalt efter att grabbarna och Frk T lekt lite ;)

Vi cyklade låååångt, ända ut till yttersta udden utanför Västervik, minns inte namnet nu, gäsp. Detta har gett mig brännskadade axlar som svider. Trött i benen är jag också, det blev nog ett par mils cyklande i dag och 6 km i går. Men det var trevligt och vackert med horisont.





Vi avslutade semestern i Söderköping och ett besök på Smultronstället och intagandet av var sin stor glass. NU ska jag sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar