söndag 19 maj 2013

Dags för en Drottninglik uppdatering

Man kan säga att livet handlar mycket om Juvelsmycket i dessa tider. Riseberga är en av mina favoritplatser på jorden och att så gott som var dag vandra upp för den branta backen från parkeringen och märka att flåset blir bättre var gång man kommer upp till den gamla medeltida landsvägen kantad av vitsippor så långt man kan se, känns helt ok. Det har repats hela helgen och nu har till och med Frk T gett sig in i leken och haft en bra helg med polare. Många minnen finns med platsen och att träffa polare från 2009 gör att det känns lite som att livet stått stilla. I dag dök dessutom Inger Gawell upp och hjälpte oss med röstträning. Även om man har mygga gäller det att tala tydligt, få med alla stavelser och använda magen för att inte anstränga sina stämband på fel vis. Det är på samma sätt som man ska sjunga om man kan en bra teknik. Kul för många av oss att återse henne och vi startade med den underbara yogaövningen då man ligger på scenen och tittar rakt upp i himlen, lyssnar på alla fantastiska ljud och andas.

I går fick jag också prova min ena klänning, den jag ska ha som Ulla Winblad och hör och häpna, nu var den plötsligt för stor. Sömmerskorna hävdade att jag bantat medan jag vidhöll att jag ätit som en häst och inte alls bra på sista tiden. Jag måste mätt mig en klart svullen dag eller nåt. Men det är läckert att ta på sig en balklänning i 1700-talsstuk, tungt, mycket kjol och när den då inte är för stor, lite andnödsframkallande. Vi slipper korsetter men jag känner att en sån nog vore rätt bra, eftersom tuttarna ska upp i taket, hehe. Ulla Winblad var väl inte 1700-talets mest sedesamma kvinna.

Mamsell Julie däremot är nog mer ordentlig av sig, hon ska klämmas in i kjol och jacka i jättefint rosarutigt tyg. Jag måste tillstå att man känner sig mer kvinnlig än i jeans och tröja men ack så orörlig.

Veckan innan vi kom till helgen var annars lite tung, framförallt för Frk T. En häst i stallet som hon tagit hand om lite, promenerat med och borsta och sånt, fick ta sin resa till himlen i torsdags. Han blev hela 31 år och har haft ett bra hästliv men det blev ändå så väldigt sorgligt. Allra mest för hans ägare i stallet så klart men många fler grät en skvätt för fina Robin.

Förutom repetitioner har helgen bestått av en mycket trevlig fest hos min arbetskamrat i fredags. Linda som nyss flyttat till ett rart litet hus i Kumla bjöd hem oss. Vi hade jättemysigt och Jocke hade med gitarren vilket förhöjde stämningen avsevärt. Lördagskvällen handlade också om musik eftersom det var Eurovision song contest i Malmö. Oj vilka bra program Sveriges Television fått till. Mellon från Europa brukar ju vara så där, en rätt trist tillställning med många tråkiga låtar. Petra Mede var lysande och det var ovanligt många bra låtar med i finalen. Danmark vann men min favorit kom från Holland. Ett antal nummer att förfasa sig över fanns också, precis som det ska vara. Mellanakten med Petra Medes humorfyllda sång om Sverige och ställningstagande för homosexuellas rättigheter var lysande. Bra jobbat SVT.

Det har varit en bra helg kan jag tycka men oj vad fort den gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar