lördag 29 juni 2013

A road trip to Trosa

Det har jag ägnat dagen åt, vad har ni gjort? Frk T ansåg nu att hon varit på sjön nog länge och ville hem. När hon är med sin far på semester får jag allt som oftast hämta henne i märkliga hamnar någonstans i Sverige (man får vara tacksam att de håller sig inrikes). Det har varierat mellan Olshammar, Vadstena, Söderköping, Västervik och denna gång alltså Trosa. Detta är mycket trevligt för jag får inte bara se hamnar utan också mysiga små orter. Det värsta är att jag gör över med pengar.

Givetvis hittade jag en så fin klädtrasa som det var rea på i en bod även vid denna resa. Nu ska ni veta att det är tur att det är rea, för sådana där sjöbodar de säljer inte precis HM-kläder, inte. Nope det är som regel svindyrt. Nåja denna historia kostade endast två ynka hundralappar och butiksbiträdet såg en aning förvånad ut över detta låga pris men kunde inte göra något åt saken eftersom det bevisligen stod 200 på de två exemplar som fanns, att det stod 990 ovanför ansåg vi båda var rejält nedsatt men skrivet är skrivet. Så ett äkta fynd alltså.

Nåja Trosa är en vacker liten stad med en fin hamn. Frk T har huserat på nya båten Elisabet i tio dagar och roat sig både i kungliga huvudstaden och på Utö där hon minsann sett Björn Borg alldeles på riktigt. En ganska långhårig karl med vitt hår på skallen var omdömet. Jag funderar på om herr Borg möjligen blitt gråhårig. Här kommer en bild på Bettan och Frk T.



I går var jag förresten till Nalavi. Det var spännande värre för där pågår nämligen en kalabalik. Man förflyttas till 1713 i ett nafs bara man sticker dit näsan. Karl den XII var förstås upptagen med en annan kalabalik i Bender men i Nalavi var det samtidigt ett jävla liv. Det förstod vi i går på genrepet och det har de troligtvis förstått i dag under två föreställningar. Ni förstår Lotten, en av sömmerskorna i Juvelen, hon kan minsann inte bara sy utan också som kvartersmästare leda en hel bataljon med soldater som slåss som vildar. Jag har sällan sett någon rida på en käpphäst så käckt och skrika bonnajävel så svavelosande som i går. Vi skrattade hejdlöst. Att Daniel klädde så bra i kvinnokläder visste vi inte heller men att Acki kunde koreografera slagsmål förvånar mig inte (jag bara gissar att hon gjort det för de slogs så artistiskt bra). Flera Juveler hade orkat att samtidigt repa in ytterligare en pjäs och det imponerar måste jag säga. Riktiga soldater, nåja en sorts lajvare som gillar Kalle Dussin (ja Karl den XII då) och liksom lever som karoliner då och då är också med. Det är en föreställning kvar i morgon och kanske finns någon biljett kvar.

Å här kommer Lotten som slåss med bondefienden ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar